När du ska hålla i ett event är det mycket som måste fungera. Som företagare har du säkerligen lagt ut mycket pengar, energi och tid för att säkerställa att ditt event blir så bra som möjligt, och ändå är det något som inte känns rätt. Det blev helt enkelt inte som du hade tänkt det från början. Det finns flera orsaker till att ditt event inte blev som önskat. Det kan t.ex. handla om att innehållet inte var bra nog, att talarna inte dök upp eller att det helt enkelt inte blev speciellt många gäster eller deltagare på plats. Majoriteten av alla företag som väljer att ha ett event har också detta utanför de vanliga arbetstiderna. Detta kan lätt leda till att man missar viktiga saker. Här kommer du att få läsa om de vanligaste misstagen och hur du undviker dem.

Syfte och mål

Det första som du ska fundera över är syftet med ditt event. Vill du ha eventet för att få fler kunder eller vill du t.ex. locka till dig samarbetspartners? Det är målet med eventet som kommer att ligga till grund för hur du ska planera. Du behöver se till att det finns en röd tråd från början till slut. Med hjälp av den röda tråden kommer ditt event att se mer välplanerat ut och det blir också ett tydligare sammanhang. Arbetar du inom byggbranschen kan du använda dig av högkvalitativt material från Byggmax och sedan bjuda in företaget till ett eventuellt samarbete.

Välj rätt kundgrupp

Det kan låta som en självklarhet att man måste välja rätt kundgrupp, men sanningen är att det är svårare än man kan tro och ett väldigt vanligt misstag som man bör undvika. I de flesta fall är det chefer och VD som besöker företagsevent, för att på så sätt få ta del av de senaste trenderna i branschen som de arbetar inom. Om du vill säkerställa att så många beslutsfattare som möjligt sätter sin fot på ditt event måste du också hitta din kundgrupp och fokusera på denna.

Nytta med dina produkter

Visst är det superhäftigt om produkten du ska presentera är snygg och har en riktigt cool design, men med enbart design kommer du inte att komma speciellt långt. Du behöver se till att det verkligen finns en nytta med den produkt som du vill sälja. De deltagare som besöker ditt event vill se hur de, med hjälp av din produkt, kan spara pengar, bli mer tidseffektiva eller vad det nu än må vara. Om du har svårt att veta vad som kan vara till nytta så var ute i god tid innan ditt event och använd dig av undersökningar. Det finns även färdiga undersökningar på nätet som du kan använda som grund för att se vad branschen är i behov av.

Divi