Att marknadsföra ett event kan vara både dyrt och utan garantier. I följande text får du en mängd smarta tips på hur du kan marknadsföra ditt event billigt och dessutom får valuta för pengarna.

Marknadsföringstips

Det handlar inte bara om att lägga upp information om sitt event på sociala medier. För att verkligen lyckas med din marknadsföring behöver du planera och tänka igenom ditt event redan i uppstartsfasen av projektet.

Oavsett om du har en gigantisk budget eller en obefintlig så kan du börja med att skriva ner och fundera kring vilka eventet riktar sig till. Det vill säga, vilka tillhör eventets målgrupp, vilka grupper berörs mest av eventet. När du har kommit fram till det kan du skriva en ny lista på sätt som just din målgrupp tar till sig information på, vilka sociala medier finns de representerade på, vilka miljöer vistas målgruppen ofta i och liknande. När du är färdig med din kartläggning av målgruppen och var målgruppen finns (digitalt och IRL) är det dags att sätta igång med det praktiska arbetet.

Visst finns det undantag som bekräftar regeln. Vissa i din målgrupp kanske inte alls finns representerade på sociala medier trots att målgruppen generellt finns representerad där. Men då får du helt enkelt göra en generell avvägning och anpassa dig efter det du tror generellt når flest i målgruppen.

För att sedan kommunicera ut din information till din målgrupp finns det en rad olika sätt att gå till väga. Här finns det många bra gratis tips. En grundregel om du inte vill lägga pengar på en flashig kampanj är att försöka få många andra företag/grupper/föreningar att dela med sig av informationen om ditt event på något sätt. På det sättet sprider sig informationen om ditt event lite av sig själv.

Sammanfattat står det klart att om du gör en analys och planerar ökar du sannolikheten för en lyckad kampanj.

Divi