I följande text kan du ta del av ett av de största eventen inom svensk historia. Kanske kan en tro att det rör sig om någon stor och omfattande kulturhändelse eller ett mord på en kunglighet. Men, i själva verket handlar det om något som de flesta äger i det här landet, det handlar nämligen om bilar.
Den stora omställningen
Året var 1966 och ett stort event närmade sig. Upptrappningen mot eventet inleddes med en omfattande kampanj, inte helt olik de eventkampanjer som äger rum idag. Kampanjen handlade om säkerheten i trafiken. På det här sättet ville de som låg bakom kampanjen uppmuntra människor att ta mer ansvar i trafiken och sätta säkerheten först. De förespråkade naturligtvis att trafiken skulle läggas om till högertrafik. Det sändes reklam på tv, i radio och i tidningarna. Budskapet var enkelt, allt för att göra trafiken (och omställningen) lättare.
Kampanjen liknade en partikampanj där själva kampanjen trappades upp och blev allt mer omfattande varje dag. Tills dagen H var här. Alla visste att omläggningen skulle kräva stora insatser för att bli så smidig som möjligt. Det var också därför kampanjen exalterade i takt med att omställningen närmade sig.
Dagen H
Via länken hittar du mer information om Dagen H. Tredje september 1967 var det alltså dags att se om kampanjen gett resultat. Det hade den, många hade tagit till sig av informationen och många deltog i eventet. Ett toppbetyg för eventplanerarna helt enkelt.
Naturligtvis tog det ett tag innan allt förlöpte felfritt och skyltar som påminde bilisterna om vilken sida de skulle köra på satt uppe under den närmaste framtiden också. Eventet kostade en hel del att genomföra också, något som en måste ta med i beräkningen i en sådan situation.