För att lyckas med ett event gäller det att börja planera i god tid. Det här gäller främst om du behöver sponsring och/eller en omfattande eventkampanj för att lyckas. Men, det kan vara nog så viktigt att planera en fest för att den ska bli så bra som möjligt, även om det är lättare att vara spontan när det berör ett mindre antal människor.
Den här texten vänder sig främst till dig som ska anordna större event. Om du vill ha fler handfasta tips kan du kolla in länken.
Listor och tidsplan
Att planering är A och O i ett sånt här sammanhang kan tyckas självklart. Men, det är dessutom bra att skriva ner sina planer och att planera sin tid också. Genom att göra listor över vad som ska göras, vem som ska göra vad, vem/vilka som ska få information och liknande kan du dels lättare delegera uppgifter om du får tidsbrist och dels kan du lättare göra en tidsplan över projektet också. Det kanske låter konstigt att göra en tidsplan över en befintlig planering, men genom att exempelvis bestämma vilken dag inbjudningarna ska skickas ut eller när pressen ska kontaktas så slipper du komma ihåg allt i huvudet.
Om du lägger lite extra tid på att planera och göra en tidsplan över hela eventet från början så sparar du ofta tid (och energi) i slutändan. Börja därför med att skriva en övergripande projektplan över hela eventet och dela sedan upp alla moment i delmoment. Då skapar du dig enkelt en överblick över vad som måste göras och då kan du enkelt räkna ut när du måste genomföra alla punkterna du planerat.